Vliv pomluvy na ekonomiku a chod firmy

Jak nebezpečná může být pomluva, víme ze svého soukromí asi všichni. Jaký však může mít pomluva vliv na ekonomiku firmy? Co vše může fungující firmě způsobit i jedno jediné nepravdivé tvrzení? „Hodně záleží především na obsahu křivého obvinění. V praxi však nejsou výjimkou ani situace, kdy díky pomluvě firma přijde o lukrativní zakázky, nebo zcela zkrachuje.“ Říká Mgr. Kateřina Procházková z komunikační agentury Ad Notam s. r. o.

Jako příklad lze uvést nedávnou metanolovou aféru, ve které byla za viníka pančování alkoholu neprávem obviněna opavská společnost vyrábějící směsi do ostřikovačů. Vzápětí sice nevinu této firmy potvrdil médiím také zlínský státní zástupce, přesto je dodnes v podvědomí mnoha lidí právě tato společnost zafixovaná jako strůjce všeho zla. Aféra firmu finančně poškodila odhadem o víc jak dvacet milionů na zrušených zakázkách a zda byla ohrožena i pracovní místa vesměs zdravotně hendikepovaných zaměstnanců, to ukáže teprve budoucnost. V každém případě tato pomluva zasadila společnosti pořádnou finanční i morální újmu, ze které se bude dlouho vzpamatovávat.

Všichni googlujeme

V dnešní době internetu si každý každého hned vygoogluje a pokud nic nenajdeme, tak dotyčná firma buď neexistuje, nebo „je nějaká divná“. Jestliže při hledání narazíme ve spojitosti s firmou na nějakou negativní reakci, začneme se o firmu buď blíže zajímat, abychom zjistili, s kým že máme tu čest nebo ji naopak ihned zavrhneme. Věčný nedostatek času nás pak snadno svede k povrchnímu hodnocení a stává se, že takovéto firmě nedáme žádnou šanci na spolupráci v obavě, abychom nenaletěli a nepřišli o peníze.

Podle zjištění agentury Ad Notam si tento trend začínají čím dál více uvědomovat i manažeři firem, kteří se v posledních letech snaží stále častěji a systematičtěji budovat dobrou pověst na internetu.

Ztráty narůstají v čase

Přesné finanční ztráty způsobené lživými referencemi se stanovují velice těžko, přesto je podle četných výzkumů top manažerům jasné, že čím víc se o jejich společnosti mluví v negativním slova smyslu, tím hůř.

Pokud se pomluvy ve vyhledávačích zobrazují ještě nad webovými stránkami firmy, pak je poškození dobrého jména společnosti zle pošramoceno. „Konkrétní ztráty způsobené nepravdivým obviněním se stanovují poměrně komplikovaně, vedení firem využívá obvykle komparativních metod a kvalifikovaných odhadů. V současné době je navíc nutné brát v potaz i pokles zisku způsobený důsledky ekonomické krize.“ Upozorňuje Kateřina Procházková a dodává, že ztráty způsobené křivým obviněním se u nás obvykle v obratu firem počítají od 20 % výše.

Pasivní přístup – cesta do pekla

‚Ono se to nějak vyřeší.‘ Podobný přístup má celá řada firem, které internet a jeho vliv nejen na nákupní chování lidí stále ještě podceňují. Nechat to takzvaně „vyhnít“ se stále více nevyplácí. Pokud se firmy o své dobré jméno na internetu nepostarají nyní, v budoucnu to pro ně bude několikanásobně složitější a dražší.

Stejně dopadla nejmenovaná společnost z Moravy. Negativní reference se o její činnosti šířily více jak pět let, přesto management firmy zůstával v klidu a nepřipravoval žádná opatření. Důvod?  Internet prý pro ně není zajímavý, protože jejich firma funguje na osobním jednání. Po třech letech se z malého problému stal problém velký, který stále výraznějším způsobem destabilizoval firmu, teprve poté management uznal, že je potřeba něco dělat. Následovaly nemalé investice do reklamy a do sanací škod způsobených tehdejší nečinností. S následky svého tehdejšího přístupu se firma velmi citelně potýká dodnes a s ohledem na současné rapidní snížení výdajů do marketingu se nejspíš potýkat ještě dlouho bude. 

 

Zdroj: www.pomluvynainternetu.cz